marți, 9 iulie 2013

Cronica cititorului amator: "Adulter cu smochine și pescăruși", Adrian Cioroianu

Dragi prieteni,

"Cronica citiorului amator" continuă. O să vă spun în rândurile ce vor urma cum am descoperit un om foarte interesant și profund citind primul său roman. Știam că profesorul Adrian Cioroianu este autorul unor lucrări de non-ficțiune. Îl cunoșteam, așa cum îl cunosc mulți dintre români, ca fiind om politic, ministru, parlamentar... Nu îl credeam însă capabil de a depăși granițele realității zilelor noastre evadând undeva într-un spațiu creat și imaginat în totalitate de el, o lume populată cu personaje complexe cu trăiri intense, pline de pasiune și de dragoste de viață.

La începutul lunii iunie am fost la Bookfest. Vizita mea era motivată exclusiv de interese legate de partea profesională (Exporom va fi în curând gazda unei expoziții de carte!). Odată intrat în lumea cărților am pierdut noțiunea timpului. Am răsfoit curios zeci de cărți și am plecat acasă cu un număr suficient de mare pentru a avea subiect pentru Cronica cititorului amator pentru mult mult timp... Au fost banii pe care i-am cheltuit în cel mai folositor mod din ultimii ani și plăcerea acelor momente de "shopping" nu prea am reușit să o compar cu alte trăiri similare. În acel univers cu miros de tipografie, de hârtie ieșită proaspăt de sub tipar, am descoperit doi autori care mi-au atras atenția: Dan Chișu cu "Garsoniera din pădurea de macarale" (subiectul următoarei cronici) și Adrian Cioroianu cu "Adulter cu smochine și pescăruși".

O conjunctură fericită a făcut să pot citi acest roman în ultimile trei weekenduri, pe un șezlong, la malul Mării Negre. Acțiunea se desfășoară într-o mică localitate situată pe coasta Mării Mediterane. Personajele principale sunt o tânără regizoare de film, foarte frumoasă și care se retrăsese prematur din actorie pentru a se dedica exclusiv regiei și un scriitor cu ambiții de scenarist. Invitați să participe la festivalul de film găzduit de micuța localitate de pe litoral între cei doi se înfiripă o poveste de dragoste plină de pasiune. Povestea este complicată însă de statutul de persoane căsătorite al celor doi dar și de notorietatea lor, aceștia fiind personalități foarte cunoscute în lumea filmului european. De vineri până luni, timp de patru zile, scriitorul și regizoarea trăiesc momente de un erotism care este descris foarte elegant și în același timp captivant de către ministrul-scriitor.

Întreaga acțiune este prezentată în roman văzută prin ochiul personajului principal, scriitorul Paul Bland. Atât de bine sunt ilustrate trăirile interioare ale acestuia încât la un moment dat, citind rândurile lui Cioroianu, mă întrebam oare cât din ficțiune este ficțiune și cât sunt întâmplări pe care autorul le-a trăit și care l-au marcat într-atât încât a reușit să scrie un roman atât de bun.

Scriitorul are câteva teme preferate care revin de mai multe ori de-a lungul romanului: spațiul Mării Mediterane (marea fiind singurul "personaj" real din roman), latinitatea, felul de a fi al latinilor și farmecul aparte al spațiului latin (Paul Bland este un latin fără a se preciza care este țara sa de origine), dar și câteva simboluri care apar repetitiv cum ar fi pescărușii, smochinele, insula, vinul, soarele...

Romanul lui Cioroianu este departe de a fi o lectură "grea". Am citit recenzii scrise de "cititorii profesioniști" și am realizat de ce chiar era nevoie de o cronica a cititorului amator. În primul rând "profesioniștii" realizează aceste recenzii pentru a se citi între ei, limbajul lor fiind atât de greu accesibil omului neavizat încât foarte puțini reușesc să parcurgă întreg textul acestora. Pe de altă parte, lucrarea lui Cioroianu este aspru criticată ca fiind un roman-tabloid, o lectură care place pentru că autorul este "trendy" și dă bine să spui că i-ai citit romanul. Cu alte cuvinte, un roman nu este bun pentru că nu place "cititorilor profi". Eu sunt de părere că un roman care elitelor le pare a fi slab, celor mai mulți dintre cititori le poate părea a fi unul bun. Exercițiul lecturii se capătă în timp, citind. Cu cât citești mai mult si cu cât crești gradul de dificultate al lecturilor tale, cu atât mai exigent vei deveni cu următoarele romane, cu următorii autori.

"Adulter cu smochine și pescăruși" este un roman dedicat iubirii. Pasiunea, erotismul dar și zbuciumul îndrăgostitului în momentul despărțirii sunt elemente care compun o poveste de dragoste frumoasă și care a reușit să mă captiveze. Timp de trei weekenduri, pe malul mării, am evadat din discuțiile cu prietenii, din activitățile facile pe care tot omul le desfășoară pe plajă și m-am refugiat în paginile acestui roman. Este cu siguranță una dintre lecturile potrivite pentru această vară, în timpul vacanțelor la mare.

"...iubirea este eliberare și putere. Pentru că nimic nu se compară cu puterea pe care ți-o dă iubirea împărtășită și nimeni nu este mai liber decât cel ce iubește și e iubit. (...) Nu adevărul, nu! Ci doar dragostea ne face liberi."

Să fiți liberi vă doresc, dragii mei! Ne reîntâlnim in "Garsoniera din pădurea de macarale" peste câteva zile. :)

Cu drag,

Bogdan
cititor amator





Un comentariu: