duminică, 5 septembrie 2010

Invata sa traiesti, sa iubesti si sa crezi !!!

Da!!! Asta spunea Andrei Bolkonski in ultimele sale clipe de viaţă.

In seara asta m-am uitat la filmul Război şi pace, ecranizarea după romanul lui Lev Tolstoi. Romanul îl citisem, cu mult timp în urmă... şi filmul îl mai vazusem de două ori... Totuşi m-a captivat şi m-a "mişcat" la fel că prima oară.

Încă nu mă simt capabil să exprim în cuvinte ce stare, ce sentimente mă face acest roman să trăiesc. La fel mi s-a întâmplat în urmă cu la fel de mulţi ani cu romanul Crimă şi pedeapsă... Raskolnikov şi zbuciumul său mi-au rămas în memorie.

Un lucru-i cert: literatura rusă este plină de opere deosebite, pline de substanţă, de mesaje profunde care te fac să le citeşti pe "nerăsuflate" din scoarţă-n scoarţă.

Foarte mulţi dintre români sunt dominaţi de sentimente negative faţă de Rusia şi faţă de ruşi. Istoria a fost în aşa fel scrisă aici, în România, încât să trăim cu certitudinea că intotdeauna ruşii au vrut ce este al nostru. Nu sunt total convins că acesta este adevărul istoric... dar timpul o va dovedi.

Imi este clar însă un lucru: cultura rusă este deosebită. Îmi pare mult mai îndreptată spre profunzimea lucrurilor, a vieţii, a rostului existenţei noastre pe pământ. Spre comparaţie, culturile popoarelor din vestul europei îmi par a fi mai... superficiale... mai puţin conectate cu realităţile vieţii... De fapt, toată comparaţia aceasta pe care încerc să o fac eu aici s-ar putea rezuma la comparaţia dintre suferinţa popoarelor din estul Europei, greu încercate de-a lungul istoriei şi viaţa mult mai lipsită de griji a celor din vest, protejaţi de-a lungul vremurilor de poziţia lor geografică.

Mă opresc aici pentru că sunt adept al principiului diviziunii muncii şi în acest sens economistul din mine trebuie să se ocupe de economie şi criticii literari să se ocupe de critică. Însă şi economistul poate să citească şi să-şi dea cu părerea, nu?

Până una alta literatura rusă ne învaţă cum să trăim, cum să iubim şi cum să credem!!! Ciudat, nu??? Noi am crescut cu ideea că ruşii ne pot învăţa cum să cucerim, cum să omorâm speranţa, cum să devenim neîncrezători, cum să urâm şi ... eventual cum să bem multă multă multă vodka... Sa nu fim şi noi superficiali pentru că noi nu suntem în vestul Europei...

S-auzim de bine !!!

Bogdan(ov) Almaşi(kov)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu